ההיסטוריה של הסאקה

ההיסטוריה של הסאקה

הסאקה מזוהה עם התרבות היפנית כבר מתקופות עתיקות. במהלך השנים תרבות הסאקה התפתחה בכדי לשלב טכניקות ייצור מודרניות, אך הקונספט עדיין דומה-משקה אלכוהולי יפני המופק מתסיסת אורז שעבר שיוף להסרת הסובין.

מקור הסאקה איננו ידוע, אולם ישנן ראיות בכתבים סינים מהמאה השלישית לפניה”ס על שתיית סאקה בתרבות היפנית. ההתייחסות היפנית המוקדמת ביותר לסאקה נמצאה בקוג’יקי (KOJIKI), ספר ההיסטוריה-הכתובה הראשון של יפן אשר נאספה בשנת 712 לספירה מתקופת הנארה (NARA). באחד מן התיעודים באותה התקופה, סאקה היה בשימוש של ‘אל הסופות’ על מנת לשכר ולהרוג אלים נוספים. במהלך תקופת הנראה נהגו גברים ונשים ללעוס את האורז המאודה ולירוק אותו לתוך כלי. אנזימי העמילאזות שברוק מפרקים את העמילאן למולקולות חד-סוכר והשמרים שבאוויר מתסיסים את הסוכרים לכהל. כמו כן, במהלך תקופת הנארה שיטת ההכנה קיבלה תפנית

 

תקופת הייאן – בתהלך תקופה הייאן ב794 לספירה אשר מגיעה לאחר תקופת הנארה,השימוש של הסאקה נעשה בעיקת למטרות טקסים דתיים, פסטיבלים ומשחקי שתייה. ייצור הסאקה הפך למונופול ממשלתי במיוחד כשהוקם ‘המשרד לתסיסת סאקה’ הנקרא TSUKASA. המשרד פיקח על הכנת הסאקה לקיסרות.

 

תקופת המורומאצ’י – כ-300 מבשלות סאקה הוקמות במהלך תקופת המורומאצ’י (1336-1573) רק בקיוטו, בירתה הקודמת של יפן. התערבותה של הממשלה בתהליך הבישול התבטא בתיעילו ושיפורו עי”י פיתוח “טכניקת שלושת-השלבים” (SANDAN JIKOMI).

 

סיישו (SEISHU)–  כבר במאות ה17 פותחו טכניקות נוספות לבישול סאקה מסוג – סאישה ((seisu –  שהפכו למבוססות היטב כך שתהליכי ייצור סאקה עכשוויים עדיין דומים להן. משקה הסאישה הופץ לרחבי אדה (כיום טוקיו)  וגרם להתעוררות של מבשלות סאקה ברחבי כל יפן.

מאז, הסאקה קיבל משמעות והפך לחלק יומיומי בתרבות היפנית.

במהלך ההיסטוריה, הסאקה קיבל משמעות תרבותית ביפן, וכיום לוקח חלק במנהגים ומסורות שונות של העם היפני. הסאקה איננו שייך רק לאלים. היפנים נוהגים לשתות את הסאקה בבית, במסעדות ובברים.

 

המאה ה20 –  כמעט כמו בכל תחום, עם התקדמות הזמן מתקדמת גם הטכנולוגיה. במקרה של הסאקה, התקדמות הטכנולוגיה גרמה לכך שייצור המשקה יהיה פשוט ואיכותי יותר- את החביות מהעץ החליפו חביות פלדה שנחשבות יותר חסכוניות, סניטריותה ועמידות. בתקופה הזו ועד היום ישנו איסור על בישול סאקה במבשלות ביתיות, הסיבה לכך נובעת מתוך פיקוח על מיסי הסאקה שכוללים כ30% מסך מיסי יפן.